Overijsselse Merentocht

Initiatiefnemer van de Overijsselse Merentocht is oud-wethouder Klaas Naberman van de voormalige gemeente Brederwiede. ‘In 1997 was het bijna zover maar ging de tocht op het laatste moment niet door. Jammer, maar we blijven hopen.’ Naberman lanceerde destijds op de jaarvergadering van onze ijsclub in Vollenhove het idee voor een schaatstocht over 200 kilometer in Noordwest Overijssel. ‘

Als de tocht er komt is dat een enorme opsteker voor dit gebied en de ruim 10.000 leden die van plan zijn om de ijzers onder te binden. Steeds als de winter begint loopt de schaatskoorts op. Diverse leden van de Vereniging de Friesche Elfsteden zijn ook lid van de Overijsselse Merentocht. Ons evenement is een soort Elfstedentocht. Als je hier schaatst word je niet moe. Het gebied pakt je. Zelf ben ik ook een fervent schaatsliefhebber.’ De organisatie kan een omvangrijk evenement als de Overijsselse Merentocht volgens Naberman goed aan. ‘Het bestuur en de talrijke vrijwilligers zijn er helemaal op voorbereid. Ook alle ijsverenigingen uit het gebied staan achter dit initiatief. We zijn er wel klaar voor. Het leeft enorm.’ De initiatiefnemer laat zich nog eens lyrisch uit over het prachtige waterrijke gebied van Noordwest Overijssel. ‘Schaatsen in dit gebied is uniek.

Nergens in Nederland is het zo mooi als hier. Je hebt aan het water ook allerlei mogelijkheden voor koek en zopietenten en diverse cafés zijn min of meer verbonden met het ijs. Naast schaatsen kunnen mensen in dit gebied dus ook sfeerproeven. Dat kun je goed vergelijken met de combinatie van skiën en après ski in wintersportgebieden. Als je hier ieder jaar natuurijs zou hebben ging volgens mij vrijwel niemand meer naar de wintersport, zo mooi is het hier.’ Klaas Naberman hoopt en verwacht ook veel medewerking van de gemeente, indien de tocht er zal komen. ‘Voor Steenwijkerland zou de Overijsselse Merentocht een enorme uitdaging moeten zijn. Ik hoop dat de gemeente de organisatie met allerlei hand en spandiensten bij wil staan.

Het is immers pure reclame voor het gebied met haar verschillende schilderachtige stadjes, dorpen, de mensen die er leven en natuurlijk het riet...’ klik hier voor meer info.